Follow by Email

Maths Catch Centre

Maths Catch Centre

Kenapa Aku masih Lemah Matematik

Salam post kalini masih berkenaan dengan lemah dalam subjek matematik.Ada orang kata lemah matematik disebabkan oleh tidak mempunyai asas matematik yang kukuh.Persoalanya apa yang dimaksudkan dengan asas yang kukuh tersebut.Sifir ker?? kalau akuni dah teror sifir tapi kenapa masih tak teror matematik ni.lagipun kalkulator kan ada.tapi aku pun hairan kenapa Aku Masih Lemah Dengan Matematik ni...Ada orang kata lagi kalau nak teror matematik kena buat banyak-banyak latih tubi.betul kerni.Dah nak habis satu buku teks aku buat latih tubi.tapi masih-masih tak boleh buat jugak.bila masuk exam tetiba jer aku otak akuni jadi "blank".Tak tahu nak start macam mana..

Pernahkah anda mengalami masalah seperti ini??Sila tuliskan komen anda dibawah..saya akan jawab kemudian..

by,
Cikgu Rajaei

67 comments:

Anonymous said...

ya,sya minat soalan matematik...masa di rumah sya berjaya buat soalan ramalan matematk,slps blk tuisyen sya wat5 latih tubi...senang cita dalam satu mmg wat acik latih tubi math je...tapi malangnya masa peksa sya mampu buat separuh....apabila cikgu berikan markah soalan math sya hanya dapat dala 48 hingga 54 je sedang kn di rumah sya wat soalan ramalan math dlm lingkungan 70 hingga75....ujian math di sekolah kadar D dan C je...

Anonymous said...

Yerla cikgu saya pun selalu hadapi maslah camtu

AMira Husna

AMira Husna said...

Yerla cikgu saya pun selalu hadapi maslah camtu

AMira Husna

Cikgu Rajaei said...

Salam adik-adik.Punca utama sebenarnya kerana adik2 membuat latihan dengan main semborono sahaja.Dengan kata lain tiada matlamat.Adik sepatutnya memahami format soalan exam adik2Cikgu cadangkan ambil soalan peperiksaan sebenar.Maksudnya kalau kertas 2 lihat cth soalan pertama (peperiksaan sebenar)tajuk apa.kemudian lihat bentuk soalan.kemudian cari 4-5 soalan y mirip dengan soalan peperiksaan tadi dan jadikan latih tubi

cute gulz said...

erm,,memg pom,,sy pom mengalami cm 2 jgk,,sy sdh pom buat bnyak ltih tubi,sedangkan satu pom sy xfhm,,sy hairan lah kenape ye,,tbe2 otak sy jd blank psl math

Anonymous said...

saya sering menghadapi masalah apabila membuat latihan di rumah tapi apabila saya berada di sekolah saya faham apa yang di ajar oleh guru dan saya berjaya menyelesaikan masalah matematik di sekolah.......

Cikgu Rajaei said...

Kalau Boleh sesiapa nak komen letaklah nama dan contact nombor supaya senang dihubungi

Echad said...

saya rasa yang penting basic kene kuat. saya nak kongsi sedikit pengalaman:

saya start belajar matematik masa tingkatan dua. mase tu sifir pon tak hafal lagi. tapi biler saya sedar matematik tu penting, saya mula belajar.

saya mula dengan buat soalan masa sekolah rendah. sebab basic ada kat situ dan nak belajar sendiri pun senang. ikut jer turutan topik sampai habis semua topik. lepas dah habis baru saya start buat soalan tingkatan satu dan seterusnya mengikut turutan. jangan hanya memilih topik-topik yang rasa akan keluar exam sahaja sebab sesetengah topik bersambung-sambung.

buku teks sangat membantu kalau tak ada buku rujukan. kalau dah tiada buku teks lama-lama, oleh rujuk dekat library (kalau tak silap masa sekolah dulu ada). buat balik soalan-soalan yang cikgu suruh buat dulu. selalu soalan-soalan yang cikgu suruh buat adalah step by step dalam setiap topik. pastikan hantar kerja yang diberikan cikgu.

yang penting, tiada istilah terlambat dalam belajar. gunakan masa sepenuhnya. buat soalan bersama rakan-rakan. tolong ajar kawan yang tak faham dapat menguatkan lagi ingatan. berlumba dengan rakan-rakan siapa buat soalan paling banyak dan paling banyak betul. matematik adalah subjek yang paling menyeronokkan (dan tak mengantukkan) :)

Anonymous said...

hurm...mslh cy lak...tym kt sklh cy bersemangat sgt bljr math...p bla smpai kat umah rsa mlz naq buat...sbb letih blik sklh...bla ckgu ajr cy knfirm cy phm 100%..bla tym tez..adoi..blurr pulak..so,mcm mna naq lulus math..bab plg tggi mrkh math cy pun cuma...20-30 lbih jer...

wawa said...

sya jga ada mslh...msa upsr dlu,mrkh math sya A...pmr pun sma,msuk form 4&5 nie sya lmah math...bla wktu math je sya mls nk bljar....law blh nk elak dri math coz sya dah xckap math....law blh,ckgu tlg la ye.....





thanks ckgu......

anna zainal said...

kebanyakan pelajar mmg faham masa kat kelas...
tp bila wat latihan/homework msti sangkut...

salah satu cara,buatla soalan2 SPM yg lepas2 kerana ia adalah format sebenar so u all akan biasa dgn pattern soalan...then tgk skema jawapan bandingkan dgn jwpn yg anda dah buat...

time exam u all menjawab tidak menepati skema yg telah ditetapkan...

anna zainal said...

pengalaman saya sbg cikgu,

pelajar2 saya bukan tak leh buat...
kesilapan yg dilakukan adalah yg berbentuk asas sgt spt salah simbol negatif dan positif...salah expand...silap teknik menggunakan kalkulator...

Cikgu Rajaei said...

Cikgu Anna Zainal dan Echad

Thanks sebab bagi tips kat sini.harap2 sama2 lah kita saling membantu pasni yer..ramai sangat pelajar kita yang lemah matematik..

alma said...

tapikan kena pa sya bljar di scul bleh buat but ble drumah saya ble cm x penah bljr plezzz help me

anna zainal said...

alma,di sekolah anda ada bimbingan guru sbb tu boleh buat tp di rumah tiada tempat utk bertanya kan...

erm,apa kata...balik umah buat soalan yg sama berulang kali...

bila dah mahir, cari soalan btk yg sama dan buat latihan...

Anonymous said...

saya muhd nur esyam...tahun neyh saya akan mengambil pmR..saya xtahu langsug pasai matematik...sifir saya tahu laaaa???cuba bagi tip2 kt saya cikit.....

Echad said...

bagi saya, selalu tak faham sebab tak ada basic asas. contohnye kalau tak faham tajuk simultaneous equation akan sangkut dekat banyak topik-topik lain macam quadratic equation, indices dan seterusnya.

masa kat sekolah faham sebab cikgu ajar tapi biler kat rumah tak faham sebab tak tahu mana datang step-step cikgu. saya ada 2 cadangan:

-cadangan 1-
semasa cikgu mengajar tulis step-by-step macam mana cikgu buat kat tepi jalan kira. tulis kat mane datang rumus-rumus yang cikgu guna dan macam mana cikgu pakai ruus-rumus tu. kalau tak faham terus tanye cikgu semasa cikgu mengajar.

-cadangan 2-
belajar balik tajuk-tajuk awal bagi kuat basic. topik seperti simultaneous equation dan indices pelajar form 5 pun ada yang tak tahu lagi. tajuk ni senang tapi pelajar keliru (dan ada yang ambil remeh). kalau tak faham tanya cikgu terus. cikgu sedia membantu. malu bertanye sesat jalan :)

Anonymous said...

sy sllu lpe ape yg sy blaja...
ble kuar soalan sy sllu lpe cmne nk wt...
wlpn soalan sme tp cre kire len sy dh jd blurrr...
care ckgu mengajar pun xmenyeronokkn brtmbh dgn kls yg bising...ble topik yg sy xrti sy trus xde mood nk blaja....

Echad said...

selalu lupe sebab tak buat banyak latihan. jangan study matematik macam study sejarah. matematik kene buat latihan.

iza said...

erm..
msih xdpt nk kuasai math form 4..
dh wat soklan pun masih ok2 je kptsan..
skrg tgh mid year exam..
math bkal menyusul..

amirah1806 said...

saya masih ta dpt mnguasai maths . . .wlaupun cikgu da bg tnjuk ajr . . kdg2 sy fhm.kdg2 sy ta fhm . . .so bila exam . . sy ta dpt jwb . . selalu gagal . . sy cuba utk mguasai maths . . sbb nmpk mcm sng . .tp sy ttap jgk ta bleh lakukan . . bila tgk org buat . . sy rse cmburu . . knpe sy ta bleh buat mcm ape yg dia buat . . .

Siva said...

cikgu, semasa cikgu mengajar saya boleh faham. ttpi bile sya nak buat soalan, sya x blh nak buat.
tetapi masuk exam pun selalu blerr dan fail. kenapa? boleh awak tlg saya?

Anonymous said...

ntahla asal sy blja sy pham n sy ingt tapi,msuk je pekse rase nak letup je otak ni..plez ckgu..cane ni..

eryana said...

kalau time blaja ngn ckgu ,boleh je buat .time nk exam je ,ase cm sush sgt .tak taw nk buat pe .hmm

Anonymous said...

sy plg ssah tuk fhm fomuler
plis tlg sy..............
cmna nk hfz??????

Anonymous said...

hurm .. sy pun sma la mcm korg . msa study kt skola , rasa mcm ok je . tp bila da time exam , ble plak lupa suma yg da study .. ksannya , x dpt jwb paper . last2 , dpt result pun mrkah trsangatlah mengecewakan ..

EKIN said...

assalamualaikum,

betul tu bila pekse je mesti tk blh jwb.saya tk tau lah kenapa.bila dlm kls je semua dpt jawab.saya hrp cikgu dpt bantu saya krana saya salah seorang CALON UPSR 2010...............

candidates pmr =) said...

hyee.urm,sy pon ade mslah cam korunk gak.
lemah math sgt2.kdg2 tak hafal formula la,
ta phm soalan pon ade.sy kadang2 pelik gak
cane la org laen ley pndai math.genius tol.
haish.tlg laa.

Anonymous said...

sye pon ade maslah...sye tusyen math..tusyen denagn guru yg pndai plak 2..tapi sye x boleh skor...mcm mne ek????

Anonymous said...

penah2..bnyk kali......

syawalina said...

pernah . .

zikr said...

latihan tubi bukan cara yang sesuai tuk belajar matematik.. tapi concentrate dalam kelas tu yg jadikan akau dpt A dalam pmr aku..... sebelum aku masuk dewan peperiksaan aku cuma main angka 3 2 5 7 tu jer...... semau yg aku belajar dalam matematik ade dlm nombo nie..... tak caya cuba expend kan nombor ini pasti sapat jawapan nombo bulat and perpuluhan.....

sofiaaaaaaaa said...

tulah mslahnye ckgu,
sye dh dpt cekgu terbekk kt ngeri sembilan pn msih lmah tp awl awl bleh plk
sye rse sye trgnggu tp sye dh cube elakkan sbb de bdk sme tusyen ngn sye menggngu konsentrasi sye
owg len siap de boyfriend skli dlm klass x trgnggu plk,bdk skolh bese pn dpt 100.
sye skolh pnye world x bgus plk
mse sye wt lthan bleh plk kdng kdng tu,tp ble wt soklan len tyme hri len x kira lh lthan x pn exam,x blank tp x yakin.ckgu kte sye tde asas mtemtik cm tmbh tlak drab bhgi.bia btul.......

Anonymous said...

urm.......
susah nak cakap...
kat umah ,kat sekolah buat latih tubi...
bila time exzam... excited nak jwp... cause..
dng penuh yakin boleh jwp!!!!
bila dapt kertas.. dng lfas bismillahnye....
bila tngk solann...
otak jadi jam...
satu haprak tak ingt...
n then result amat mgecewakan...

Anonymous said...

cikgu,saye nie langsung tak tau bb matematik ne,sehingga saya d katakan bodoh,,
lnapa ne berlaku pada saya,,
saya agak sedih n kcewa,
kalau sudi,,
cikgu col n bantu saya dalam msalah matematik ne,,
name saya aza
no handphone saya,,
0135562913,
k,,
salam

Anonymous said...

wah..
ckp mmg sng..nk phm bagaikn???
umm..
hari2 sye wat latih tubi..
tp markah ttp smer..lingkungan d n c jer..
bak kter cikgu sye..thtm!!!
x der hati tnpe math.
hehe

Anonymous said...

*hari

sharifah said...

saya pun mengalami masalah yang sama. cuma kalau saya membuat latihan tak jadi masalah cuma apabila nak exzam mulalah tak ingat apa-apa.

sha'z said...

saya pun mengalami masalah yang sama.cuma kalau dalam kelas saya ok.tetapi kalau exzam langsung tak boleh jawab.sampai-sampai markah saya tak pernah lulus dalam mata pelajaran matematik.

nurul cute said...

salam,sy akn menduduki peperiksaan PMR thun nie,sy pun mnglmi msalah yg sama,,,untuk pengetahuan ckgu,,math percubaan sy file,,sy sngguh kcewa,,walaubagaimanapun,,sy x mahu file dlam peperiksaan PMR yg sbenar,,tp,sy mempunyai msalah yg sy xpndai nk buat jdual blajar yg math!!!tlong lah sy cikgu..bglah petunjuk kpd sy nie..

Anonymous said...

exam math tido jew lagi bgos....dah susa sgt....

Anonymous said...

x pyh pening kan kpale otak kowg uh...
tak buad pon takpew ... ble time exam 2 3 owg jew yg buad . yg laen sume tido ...
frust siot...

nurin said...

ya, semasa saya belajar dalam kelas.cikgu mengajar.contoh cikgu bagi latihan.saya boleh tapi bila nak exam semua yang belajar blank.macam mane nak buat ye Cikgu Rajaei ?

Anonymous said...

Assalamualaikum/Selamat Sejahtera cikgu . sy linda calon SPM 2011 . Sy mahu belajar math , tpi xpndai dlm menjawab . Sy fhm bila cikgu mengajar dan menyulitkan/mem-blur kan sy dlm menjawab math ini ialah kerana ''trick'' soalan tersebut dan terlalu byk formula yg perlu di hafal .

soalan yg sukar bg sy :-
Math Ting.4
-Chapter 3 Sets
-Chapter 4 Mathematical reasoning
-Chapter 5 The straight line
-Chapter 7 Probability I
-Chapter 8 Circles III
-Chapter 9 Trigonometry II
-Chapter 10 Angels of elevation & depression
-Chapter 11 Lines & planes in 3-dimension

Math form.5
- Chapter 2 (inequalities shj)
- Chapter 3 Transformations III
- Chapter 6 Gradient & area under a graph
- Chapter 7 Probability II
- Chapter 8 Bearing
- chapter 9 Earth as sphere
- Chapter 10 plans & elevation

sy harap di blog ini sy dpt berjumpa dgn cikgu yang boleh membantu sy serta mengubah study sy agar lebih cekap . TQVM .
linda/017-2805543/kl .

Anonymous said...

salam ,sya sering mendapat e mathe coz sya ase mthe ni x penting bgi idup sya .sya selalu serig mendapat a subjek arab.jd cg sy nak tanya kenape dalam kls sya phm bila cg mengajar tapi bila dah keluar kls sy tidak paham ape masalahnye 2 cg?

Dila Donghae said...

sya lemah betul dalam math cikgu..kalau dalam kelas je boleh ingat , da keluar kelas lupe..salu jugak wat latihan , tapi salah jugak . kadang2 smpai nangis asal tak dapt jwb..org buat senang je..tambah lagi , math ni penting tuk kemana2 lepas spm nanti,,saya calon spm tahun ni..bantu saya;(

My cutez me said...

saya pun begitu selalu gagal dalam subjek math...selalu beli workbook untuk latih tubi...sdhlah x lma lagi nak ambil EXAm UPSR....huhuhu

Anonymous said...

sye mmg nak blajar maths... cikgu saye wat study group dangan zoom a.. tpi sye x fham cara kwan sye yg dpat A dlam subjek maths...sye fham soalan tu,tpi sye x tau cara nak wat soalan tu..nak mlakan tmbah ke tolak ke bhagi ke darab ke..sye mmg x faham..klau subjek lain sye slalu dpat mrkah A hingga B...tpi klau maths sye slalu dapat C dan D..mcam mne ni cikgu?? UPSR da nak dkat ni??

Anonymous said...

eya.....saya pun rasa gtu..padahal subjek yang len saya x hiraukan~~~tpi knpa subjek yg len tggi dari math???saya x paham!!

Anonymous said...

Saya suka matematik tapi saya kurang sesuai dengan cara guru matematik saya mengajar. Dia terlalu baik untuk mengajar matematik. Saya selalu gagal tetapi atas ihsan dia, saya dapat markah tambahan yang mana cukup untuk meluluskan saya. Bagi saya, matematik adalah subjek yang paling pemurah dalam PMR - formula sudah diberikan, kita hanya perlu memanfaatkannya. Saya sendiri hairan kenapa saya masih tetap tidak dapat menjawabnya. Agaknya, saya masih kurang mengenali matematik. Betulah kata orang, tidak kenal maka tidak cinta.

Anonymous said...

ckg nie xkomen apa2 pown . kcewa ~

Anonymous said...

erm...kalu aku dulu lain pulak citernya..
cikgu dalam kelas ajar kitaorang matematik dalam bentuk cerita..simbol2 angkat semua diubah kepada cerita yang menarik dan lucu...
contoh macam simbol < dan >
soalan : 1 __ 5 nak letak aper simbol dalam ruangan kosong tur?
kitaorang dulu cara nak jawab mudah jer simbol tur umpama game pacman..dia akan makan mana angka yang besar..jadi jawapan soalan di atas adalah
1 < 5 ... senang kan..tips nih sampai sekarang saya ingat walau umur saya dah nak masuk 30 huhuhu

sholehah said...

betul tu. kenapa saya msih lemah dlm mathematik...?? hmm .. blajar pun tangtiba esok dah lupa. haha . cm mane nak score A+ ni.... adakah slah saya tdk pandai mengurus masa... mcm mana nak tarik minat terhadap subjek mathematik nie. atau pun saya perlukan tips2 yg lbih banyak lgi..... tolong lh saya ckgu selesai kn masalah ni. saya pun nak score A+ mcm org laen jugak......

dari: sholehah
no.tel: 0128987381

Anonymous said...

asalamualaikum!! hum ,,sya betul2x malas nak belajar maths nie tapi next year sya kena ambil math juga ..time upsr sya dapat A maths tapi pmr nanti harap2x boleh la..tapi macamana sya mau atasi masalah sya yang malas nie..tapi sya akui kalau dapat markah maths tinggi memang lompat2x juga la...haha tolong bagitau saya macamana mau belajar maths...please!!

Anonymous said...

math, kalau kat kelas , ujian , latihan2 mmg ok, tp sampai exam sj mmg down sebab sy slalu x yakin degn jawapan .. asyik tukar dan tukar .. mcm mna nak atasi ek..? saye boleh buat tp tu la risau tkut salh n x kena dgn jawapan yang saya bagi !

Anonymous said...

setiap pelajar boleh berjaya dengan cemerlang.. tapi sejauh mana keghairahan/passion kite untuk mencapai target yg superb.. korang kena ada disiplin.. makanlah makanan yang bagus utk tubuh badan dan minda supaya korang ada energy secukupnya utk sentiasa bersemangat ketika study.. bersukan penting agar badan sihat, otak cerdas.. kita sbg generasi yang akan memajukan malaysia pada masa akan datang perlu fokus menjulang kecemerlangan.. bukalah minda utk jadi insan yang serbaboleh.. malaysia boleh!!

EyzaTyraAish said...
This comment has been removed by the author.
acapkem said...

math..math..ohh..math..

chocolateafila said...

ermm... saya selalu jadi mdm ni~time cikgu ajar saya leh faham...pastu study kt umh umh boleh la skit2...tp dlm exam otaka saya da blank....knp eh?

Candidate SPM said...

salam..sy pun sma cm diaowg...lm clas bkan men fham lgi,..tpi ntah la mmang xley nk ingt jlan kira tu..hurm,..sy mnat gak math nie..tpy xreti kira pnya psal trus fed up da ngan math..tmbh plak sy mnhadapi exam trial skrang..sy cuba meminta bntuan kwn,,mudah2an dpt mmbntu sy mningkatkn prestasi sy,..

mafaza said...

askom....sye dri endau mersing...sye nk tnye knpa matematik niee susah nk fokus..?x silap sye 37 hri lgi pmr nk brmula...lpz 2 mcm mne nk lulus math...stiap kli blik umah mesti banyakkan bace bku math..tpi aduiyai percubaan gagal dpt 38 jee...tlng lah sye..

Anonymous said...

q

ain zafira said...

salam..saya ain .. saya ingin brtye .. mmg bnr math tidk perlu dihafal ttpi prlu bnyk mmbuat latihan , akn ttpi saya tidk suke bhgian mngira. akaun pun saya tidk suke.. itu sbb math sye hnye 66 dlm trial pmr yg lps dn 63 dlm bhigan kh .. jdi bagaimana ?

Loveriz Chance said...

cikgu dh blank xtaw nk jwb mana satu hahaha..sy pon ada prob ngn math,,huaaaa,,

raudhatul afzan said...

yup....msa UPSR pun sya blank..tpi kira k gak larh kputusan yg sya dpt...tpi sya mmg da buat latih tubi...xtau larh napa...huh..ssah gak larh....huhuhuhu...

Ayu Syafiqah said...

Saya lemah matematik dari kecil lagi,,,
Macam mane saya nk atasi mslh saya

huzai said...

saye pown

Post a Comment

Sila Berikan Komen Anda Disini

Letak Iklan anda disini RM50 sebulan.1 Kekosongan sahaja lagi

BENGKEL PECUTAN AWAL 2012

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates