orang Melayu adalah kaum yang sememangnya tidak berkebolehan dalam bidang matematik dan adakah ia berkaitan dengan faktor genetik kaum Melayu?

Apakah benar tanggapan sesetengah pihak bahawa orang Melayu adalah kaum yang sememangnya tidak berkebolehan dalam bidang matematik dan adakah ia berkaitan dengan faktor genetik kaum Melayu?

Wah Sesiap yang memandai ni?Isu kelemahan Bumiputera dalam matematik bukan masalah tempatan tetapi global. Ia bukan masalah orang Melayu saja. Kajian di beberapa negara termasuk di Amerika Syarikat, Britain, Australia dan New Zealand membuktikan ia bukan masalah pribumi sesuatu negara.

Satu kajian di Amerika Syarikat turut menunjukkan pencapaian matematik orang tempatan Amerika Syarikat juga tidak sehebat pendatang dari China mahupun Jepun.

Bagaimanapun, apabila persoalan matematik di kalangan orang Melayu timbul di Malaysia, kita melihatnya sebagai satu masalah yang bersabit dengan kaum. Tanggapan itu berlaku kerana escapisme. Perlu diingat bahawa kita semua diberikan Allah otak yang sama.


Cikgu Rajaei Ali
website :http://mathgayapos.blogspot.com
emel: :pde10d@gmail.com


Apa Pula Pandangan Anda??

18 comments:

  1. Anonymous22/8/10

    mana pulak.anak melayu sama hebat dengan kaum lain.di sbp anak melayu dan anak china belajar satu kelas.anak melayu beat anak cina.

    ReplyDelete
  2. Anonymous7/9/10

    sya x stuju dgan pndapat anda...smemng nya ia sdah kurnian TUHAN dia dah mnentukan sepa yng pandai dan sepa yng x...it depans sma individu 2 sndri smada maw blajar btl2 taw maw main

    ReplyDelete
  3. Anonymous12/9/10

    klau cuba blehlah.tak semestinyan smua yg tak pandai. PRACTICE MAKES PERFECT!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. Anonymous13/9/10

    ha. siapa cakap anak melayu tak pandai maths? kami akan berusaha sehingga kami berjaya.

    ReplyDelete
  5. Anonymous16/9/10

    mungkin pndapat itu hanya 1/4 ..
    tapi kami boleh dengan usaha..
    ini bukan kurniaan tuhan tapi tuhan akan berikan
    kejayaan dengan usaha...
    melayu tidak pandai kerana kurang usaha..

    ReplyDelete
  6. Anonymous17/9/10

    no coment

    ReplyDelete
  7. sy,mmg x pndai math..klo exam sllu je failed...
    mcm2 dh sy bt...tp x pndai2 gk...

    ReplyDelete
  8. Anonymous2/10/10

    saye selalu dpt 90+ maths
    dan saye berketurunan melayu asli

    ReplyDelete
  9. fuck you

    ReplyDelete
  10. Anonymous4/10/10

    fuck me

    ReplyDelete
  11. bkn nk ckp ape la. cume tau la ade sstgh ank melayu kite ni yg mmg mls nk berusahe. mereka telah di'momok'kan bahawa math ni susah.

    bagi saya yg buat math ni ssh ialah diri mereka sndiri yg x nk berusaha utk 'sng'kannya. kalau kite berusaha mende tu jadi sng. :)

    ReplyDelete
  12. Anonymous20/10/10

    siapa kata melayu tak pandai maths melayu,cina,india sama-sama pandai

    ReplyDelete
  13. Tak semua orang melayu tak pandai matematik. Saya pandai matematik sejak dari sekolah rendah lagi..mak ayah saya pun orang kampung jer..sekarang saya dah jadi guru matematik dan matematik tambahan..kat universiti saya ambik kos matematik jugak..yang penting ada kesungguhan dan rajin buat latihan.

    ReplyDelete
  14. Anonymous21/7/11

    hmmmmm...quite sensitive issue.

    kecik2 dulu, saya owez dgr matematik susah. cina je lulus math. saya hairan leee... nape org ckp camtu...melayu plak tu... cina takde pun cakap camtu pd melayu. adakah itu mmg sikap melayu utk menakut-nakutkan melayu juga???

    tapi itu dulu...sekarang kita sama2 hebat dalam pelbagai bidang. so MELAYU semua, jgn lah kita tanamkan sikap atau ideologi yang boleh merosakkan semangat dan masa depan MELAYU dan BUMIPUTERA

    Marilah kita bersama-sama bersatu membantu MELAYU, BUMIPUTERA untuk pandai dan faham matematik.

    ReplyDelete
  15. Anonymous10/9/11

    Otak kita Allah beri memang sama, tapi kepintaran kita tidak sama. Ada yang pintar bahasa, ada yang pintar logik, dll. Mungkin mereka yang kurang pandai dalam matematik lebih menguasai bahagian bahasa atau bidang lain. Yang penting, kita haruslah pandai memanfaatkan kelebihan diri untuk meneruskan kehidupan.

    ReplyDelete
  16. Anonymous30/8/12

    otak sama besar kuniaan Tuhan.Bab belajar matematik orang kita tidak sanggup menyelesaikan masalah yang mencabar. cepat putus asa. berserah sahaja.susahlah.tidak bersungguh-sungguh macam kaum cina.tidak mengguna akal kurniaan tuhan untuk belajar matematik seperti mereka.siapa kata orang melayu tidak boleh pandai matematik ? Cuma mereka tidak menfaat otak kurniaan Tuhan.orang lain jawab 100 soalan orang kita bagi 10 soalan dah merungut kata banyaklah

    ReplyDelete
  17. heh! orang melayu ni pun orang jgak, same ada akal sama ada otak ma......, cume malah jah bab mengiro......., jangan sebab cino rama bukak kedai tu panda matematik, bgaimano ng nasib cino yang jd buruh kampung, bakpo tak bukok keda mace cino laen. kepakaran matematik jangan sajo pandang bisnes, kebanyakan melayu yang buko keda kito tak kato panda mathmtik, kato panda cari makan, kalu tengok cino kito kato panda mengiro. padahal semuo kerano minat dan kemampuan.

    ReplyDelete
  18. ala....., takyah kato la.... kemempun bukan pertandingan untuk di tonjol.... masing2 guna masing2 pakai...., nk tu lg tny pendapat pada orang yang pakar

    ReplyDelete

Sila Berikan Komen Anda Disini

Letak Iklan anda disini RM50 sebulan.1 Kekosongan sahaja lagi