Saya cepat letih dan pelupa. Apa nasihat tuan?

Saya cepat letih dan pelupa. Apa nasihat tuan?

Nasihat kami ialah dapatkan rehat secukupnya dan belajar secara konsisten, dan membuat nota dengan cara yang betul dan berkesan. Lain pelajar lain cara mengulang kaji. Cepat letih mungkin disebabkan oleh faktor dalaman dan luaran. Faktor dalaman ialah anda mempunyai masalah kesihatan. Masalah luaran ialah anda kurang tidur, stress, keletihan akibat terlalu aktif pada waktu siang, atau mungkin makan terlalu banyak.

Kurangkan menonton televisyen terutamanya selepas waktu maghrib atau isya. Anda juga boleh melatih diri untuk tidur sebentar jika terlalu mengantuk. Pasang jam loceng di telinga.

Mudah pelupa bukan stau su besar atau alas an. Minda manusia berbeza - ada yang cepat menangakap dan faham. Ada yang agak perlahan tetapi akhirnya lebih lama kekal dalam ingatan. Jika anda belajar secara yang sistematik, teknik menulis nota yang berkesan, maka anda akan meudah hafal dan ingatan kekal lebih lama.

Terdapat beberapa teknik yang anda boleh gunakan seerti menghafal secara akronim, sinonim. teknik pneumonik, peta minda dan sebagainya.
Anda juga boleh menghafal beberapa petua seperti jangan terlalu banyak ketawa, kurangkan makan bahan isi haiwan seperi hati, perut, usus, limpa dan sebagainya, atau tidak meminum air yang ada semut terendam di dalamnya.


ADAP

4 comments:

  1. tq,,saya cepat betul luoe..;)

    ReplyDelete
  2. akma maziah7/8/11

    bila saya ulang kaji pelajaran. bila saya sempai sekolah saya mudah lupa apa yang saya belajar semalam?

    ReplyDelete
  3. mcm mna nk hilang kn sifat pelupa 2 ye..

    ReplyDelete
  4. Anonymous20/4/12

    makanan apa yang boleh menguatkan daya ingatan kita ye..

    ReplyDelete

Sila Berikan Komen Anda Disini

Letak Iklan anda disini RM50 sebulan.1 Kekosongan sahaja lagi